Schouderklachten en nekklachten

Pijn op de kop van de schouder, tussen de schouderbladen, hoofdpijn, slijmbeursontsteking, tenniselleboog en RSI-klachten vallen allemaal onder schouderklachten en nekklachten. Soms straalt de pijn uit naar uw oor, kaak, elleboog, onderarm, pols of zelfs vingers. Veel van deze schouderklachten en nekklachten zijn heel goed te behandelen met osteopathie.

Onderzoek schouderklachten en nekklachten

Als osteopaat kijk ik altijd naar het geheel. De klacht kan een lokaal probleem zijn, maar kan ook zeker een aanwijzing zijn dat er elders in het lichaam iets beperkt is. Ik start de osteopathische behandeling met uitzoeken welk weefsel de klachten geeft en waarom.

Aanpak schouderklachten

Bij schouderklachten zoek ik naar gevoelige punten of trigger points in de spieren tussen nek en schouder, tussen schouderblad en bovenarm of tussen ribben en schouderblad. De schouder kan bewegen dankzij een complexe samenwerking van gewrichten, banden, spieren en zenuwen. Wat verstoort het zelfherstellend vermogen, waardoor de pijn aanblijft?

De zenuwen die van de nek naar de schouderspieren lopen, sturen de spieren aan die het schoudergewricht laten bewegen. Daarom controleer ik de bewegingen van de nekgewrichtjes en het verloop van de zenuwen naar de schouderspieren. Ook onderzoek ik alle gewrichten van de schouder op beweeglijkheid: de schouderkop, het schouderblad, het sleutelbeen, maar ook de gewrichten van de bovenrug en de ribben. Kleine bewegingsbeperkingen kunnen de samenwerking verstoren, waardoor sommige spieren of banden te veel worden belast.

Beknelde pees

Wat ik veel tegenkom, is het zogenaamde ‘impingement’-syndroom. Daarbij zit een pees van de m. supraspinatus in de schouder of slijmbeurs in de schouder klem tussen de schouderkop en een deel van het schouderblad. De pijn wordt met name gevoeld bij bovenhands werken (arm wordt zijwaarts boven de schouder getild) en straalt uit van de schouder naar de bovenarm. Het kan zelfs de slaap verstoren, doordat men in bed niet op de schouder kan liggen.

Pijn tussen de schouderbladen

Ook een probleem met een orgaan kan de oorzaak zijn van bijvoorbeeld pijn tussen de schouderbladen. Er bestaat namelijk een relatie en interactie tussen ingewanden, huid, spier- en skeletstelsel (segmentale innervatie). Alle lichaamsdelen die bij één ruggenmergwortel behoren (ontstaan tijdens de embryonale ontwikkeling), vormen tezamen een ‘segment’ en kunnen via zenuwwegen onderling invloed op elkaar hebben. Een bekend voorbeeld: bij een hartaanval kan pijn optreden aan de linkerschouder of kaak. Een vastgelopen galsteen of ontsteking aan de alvleesklier kan pijn tussen de schouderbladen veroorzaken. En een vrouw kan rugpijn ervaren bij het menstrueren.

Aanpak nekklachten

Bij nekklachten onderzoek ik welke spier, zenuw, gewricht of tussenwervelschijf de klachten veroorzaakt en waardoor.

De nek heeft veel relaties met de rest van ons lichaam. Bij elke beweging van ons lichaam bijvoorbeeld, moeten de nekspieren zich aanspannen om de stand van het hoofd te corrigeren om onze ogen en blikveld horizontaal te houden. Als er elders in het lichaam een bewegingsbeperking zit, kan dat een overbelasting in de nek veroorzaken. Alle gewrichten worden daarom op hun beweeglijkheid getest, en zelfs kleine bewegingsbeperkingen zouden kunnen worden gecorrigeerd.

Hoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door een verhoogde spanning van één of meerdere spieren in de nek. Dit kan uitstraling naar het achterhoofd, de slapen, het voorhoofd of de kaak tot gevolg hebben. Ook kan men last hebben van een ‘zwaar en vermoeiend’ gevoel in het hoofd, vaak met druk achter de ogen, bonzende hoofdpijn, mogelijk veroorzaakt door een verminderde bloedafvoer uit de schedel.

De oorzaken kunnen heel divers zijn en per individu verschillen. Bewegingsbeperkingen ter hoogte van het bekken, de bovenrug en vooral de nek spelen vaak een belangrijke rol.