Heupklachten en rugklachten

Pijn na een heupoperatie, chronisch blaasontsteking, bekkeninstabiliteit, hernia, pijn in de lies en pijn in de bil vallen allemaal onder heupklachten en rugklachten. Soms straalt de pijn uit of geeft het tintelingen of doofheid in het been of de voet.

Klachten als een liesblessure, artrose in de heup en lage rugklachten zijn heel goed te behandelen met osteopathie.

Onderzoek heupklachten en rugklachten

Als osteopaat kijk ik altijd naar het geheel. De klacht kan een lokaal probleem zijn maar kan ook zeker een aanwijzing zijn dat er elders in het lichaam iets beperkt is. Ik start de osteopathische behandeling door uit te zoeken welk weefsel de klachten geeft en waarom. Pijn in de lies kan het gevolg zijn van een sportblessure maar kan ook wijzen op artrose in de heup. De oorzaken van lage rugklachten zijn zeer divers.

Aanpak liesblessure

Een blessure van de lies komt regelmatig voor bij sporters. Vaak gaat het dan om pijn van een peesaanhechting van één van de vele heupspieren. Als een blessure niet overgaat, of vaak weer terugkomt, is er meestal meer aan de hand.

Herkenbaar? Maak een afspraak.

Bij chronische liesklachten kan het zijn dat de romp stabiliteit niet goed is en getraind moet worden. Blokkades in de onderrug of het bekken kunnen ook liespijn veroorzaken. De spieren hechten aan op schaambeen, dat een onderdeel van het bekken is. Door een bewegingsbeperking van het bekken of door bekkeninstabiliteit raken bepaalde spieraanhechtingen op het schaambeen snel overbelast.

Artrose in heup

Bij het ouder worden kan er gewrichtsslijtage optreden, bijvoorbeeld van het heupgewricht. Dit geeft pijn ter hoogte van de lies en er is sprake van bewegingsbeperking (startstijfheid). Bij vergevorderde artrose is een operatie, waarbij een nieuwe heup wordt geplaatst, de beste optie. Als u een operatie wilt uitstellen, kan osteopathie vaak verlichting brengen.

Herkenbaar? Maak een afspraak.

Om te zorgen dat bewegen makkelijker wordt en er minder druk op het heupgewicht komt, behandel ik eerst blokkades in de wervelkolom, het bekken en de voet. Ook check ik of de bloedvaten en zenuwen rond de heup vrij kunnen bewegen. Vaak is er sprake van verkrampte spieren in de lies of verkleving in de onderbuik van de blaas, de baarmoeder of de darmen, waardoor de circulatie in de lies niet optimaal is.

Zeldzame pijn in de lies

Sommige mensen ervaren pijn in de lies en het scrotum (balzak) of de schaamlip. Het kan zijn dat er dan een zenuw onder de nier klem zit, die uitstraalt naar deze regio. Door de nier weer beweeglijk te maken verdwijnt de pijn.

Aanpak lage rugklachten

Lage rugklachten worden vaak toegeschreven aan een verkeerde (werk)houding, (sport)overbelasting, beenlengte verschil of algemene ongetraindheid. Daarnaast kunnen er echter nog andere inwendige oorzaken zijn die bij u de kans op lage rugklachten vergroten. Als osteopaat betrek ik daarom het hele lichaam in het onderzoek om oorzaken op te sporen die het pijnlijke weefsel overbelasten.

Net als bij elke andere klacht wil ik eerst nauwkeurig vaststellen of uw pijn voortkomt uit één of meerdere spieren, gewrichten, de stabiliserende gewrichtsbanden of door druk op een specifieke zenuw. Denk aan bewegingsbeperkingen of hypermobiliteit ter hoogte van de lage rug zelf, de SI-gewrichten, het heiligbeen of de rest van de wervelkolom. Ook een geblokkeerd gewricht in de voet kan leiden tot een verkeerd bewegingspatroon in de rug en bewegingsbeperkingen die ontstaan zijn na (knie)operaties, kunnen op termijn leiden tot overcompensatie in de rug. Daarnaast kunnen de organen een belangrijke rol spelen: een nier die niet goed beweegt, is vaak de oorzaak voor pijn in de flank.